Drugi start – jak stworzyć niezależne od siebie marki? Case Aliny Szklarskiej

27 września 2020

Swoich działań w biznesie nie musisz ograniczać do budowania jednej marki, kreowania jednego produktu czy oferowania jednego typu usługi. Przestrzenie biznesowe mogą być dla Ciebie miejscem do rozwoju! O tym, jak stworzyć niezależne od siebie marki i zbudować wokół nich zaangażowaną społeczność rozmawiałam w ramach cyklu Biznes od podszewki z Aliną Szklarską – autorką znanego bloga Design Your Life, która w lipcu wystartowała z nowym projektem – marką osobistą.

Alina zadebiutowała w sieci prawie dekadę temu – wtedy powstał pomysł na blog, który połączy jej różnorodne zainteresowania, m.in. urządzanie wnętrz, organizację czy fotografię. Design You Life stało się lifestylowym miejscem w sieci przede wszystkim dla kobiet, które chcą żyć pięknie, kreatywnie, organizować swój czas i aranżować przestrzeń. Autorka tej inspirującej przestrzeni była też jednym z pierwszych (jeśli nie pierwszym!) twórcą, który zaprezentował światu swój własny produkt fizyczny. Planner Design Your Life początkowo był odpowiedzią na problem Aliny, związany z brakiem odpowiedniego narzędzia do organizacji – udostępniony w 2013 roku do pobrania za darmo, do dzisiaj trafił już do ponad miliona użytkowników! Rok później, po wysypie próśb czytelniczek, pojawił się jako produkt fizyczny – i do dziś jest chętnie kupowany.

W lipcu tego roku Alina ruszyła z projektem AlinaSzklarska.pl, w ramach którego chce pracować z kobietami, które założyły swój biznes i chcą świadomie budować swoją markę w Internecie. Jeden człowiek, a dwie różne marki – o innych celach, założeniach i grupach docelowych… Jak to pogodzić i jak rozwijać dwa biznesy jednocześnie?

Nie skacz na głęboką wodę

Nowy start, taki z zupełnie czystą kartką, może wydawać się kuszący – przecież kto nie miałby ochoty odciąć się od doświadczeń z przyszłości i budować od zera, już bezbłędnie! Alina radzi jednak, żeby nie rzucać się z pełnym impetem w nowe, tylko podchodzić do tematu stopniowo – przygotowywać się, badać zainteresowanie odbiorców, zdobywać wiedzę,  wchodzić w zmianę małymi krokami.

Tworząc Design Your Life, Alina budowała – nawet jeśli nie intencjonalnie! – podłoże pod nową działalność: skupiała wokół siebie ludzi, pracowała na ich zaufanie i zapowiadała zmiany, dzięki czemu gdy na blogu pojawiały się nowe tematy, to odbiorcy byli na nie gotowi, pojawiali się też nowi czytelnicy, a przejście do marki osobistej było naturalne. Oczywiście po drodze zdarzało się, że obserwatorzy odchodzili, ale nigdy nie były to na tyle duże grupy, żeby tworzyć w próżnię.

Zbuduj zaangażowaną społeczność

Budowanie wokół marki grupy zaangażowanych odbiorców to ten aspekt biznesu, który podkreślają właściwie wszyscy goście mojego cyklu Biznes od podszewki. Alina Szklarska również zaznacza, że jeżeli chcesz, żeby społeczność się zaangażowała, to Ty również musisz się zaangażować – dać coś od siebie, pokazać się jako osobę – odbiorca chętniej pozwoli Ci poznać siebie, jeżeli będzie widział w Tobie i Twojej marce człowieka.

W tym celu dobrze jest wykorzystać format wideo – obserwatorzy mają wrażenie, że lepiej Cię znają, gdy mogą Cię zobaczyć, a przez to chętniej się angażują. Warto więc wykorzystywać narzędzia multimedialne i platformy społecznościowe właśnie pod kątem materiałów wideo.

Alina podkreśla, że ludzie chętniej zbierają się wokół jakiegoś elementu wspólnego – tematu, wartości czy wspólnej walki (na przykład przygotowania do egzaminu, udziału w kursie). Warto dać ten element swoim odbiorcom – wskazać im, wokół czego mogą się skupić, co Was łączy; jeżeli są to wartości, to pamiętaj, żeby nie tylko o nich mówić, ale również faktycznie według nich żyć – fałsz jest bardzo łatwo wyczuwalny!

Najpierw daj, potem bierz

W temacie dawania – nie bój się dzielić tym, co masz. Kiedyś oferowanie czegoś darmowego swoim odbiorcom było nietypowe, ale dzisiaj właściwie jest już standardem; ludzie chętniej wchodzą w interakcję, gdy mogą coś uzyskać – na przykład plik do druku czy kod rabatowy za zapisanie się do newslettera. Nie musi to być coś namacalnego – w taki sam sposób możesz dzielić się ze swoją społecznością wiedzą i umiejętnościami! Nie bój się tego – Ty na tym nie stracisz!

Myślisz sobie pewnie teraz – a co z konkurencją? Przecież jeśli ja coś dam, to oni to wykorzystają…

Nikt nie zrobi tego tak, jak Ty!

To prawda – w każdej branży pojawi się w którymś momencie konkurencja, która może wykorzystać to, co ofiarujesz swoim odbiorcom. Pamiętaj jednak, że nawet jeśli konkurent użyje dokładnie tych samych narzędzi i skorzysta z tej samej wiedzy, to nigdy nie uzyska dokładnie tych samych rezultatów! Alina zaznacza, że pomaganie sobie wzajemnie (nawet w obrębie jednej branży) służy – to, że komuś pomożesz, nie oznacza, że dla Ciebie zabraknie miejsca. Przestrzeń w Internecie jest nieograniczona, odbiorców jest mnóstwo – to nie tort, nie trzeba bić się o największy kawałek!

Nie bądź reliktem przeszłości

Czasy się zmieniają – tak samo realia, w których tworzymy swoje biznesy i marki osobiste. Dziś nie działa się w sieci tak samo, jak kilka lat temu – twórcy się profesjonalizują, specjalizują i w Internecie nie wystarczy już tylko „być”. Ba, czasami nie wystarczy merytoryczne podejście do tematu! Poprzeczka jest wyżej – teraz liczy się również aspekt wizualny, jakość publikowanych zdjęć czy filmów, w przypadku wideo także dobry dźwięk i atrakcyjny montaż. Twórca już nie tylko tworzy – on produkuje, działa jednocześnie na wielu frontach. Dobrze jest więc poszerzać swoją wiedzę i pracować nad umiejętnościami, być na bieżąco – albo zlecić zadania osobom, które specjalizują się w danych kwestiach.

Dzisiaj wybić się – niezależnie od branży – jest trudniej, ale nie znaczy to, że się nie da. Odpowiedzią na konkurencyjność w biznesie jest dokładne określenie siebie, swojej marki, grupy docelowej i idealnego odbiorcy, a potem oczywiście takie opracowywanie swoich działań, żeby były zgodne z Twoją wizją.

Pozwól sobie na przerwę

Niektórzy myślą, że przerwa w biznesie oznacza jego naturalny koniec – że jak wypadniesz z pędzącej karuzeli, to już nie uda Ci się do niej ponownie wskoczyć. Zdaniem Aliny wcale tak nie jest – kiedy czujesz, że przytłacza Cię nadmiar komunikatów i bodźców, nie wiesz już, czy wizja nad którą pracujesz jest Twoja, czy to efekt obserwowania innych biznesów czy twórców odnoszących sukcesy, warto zrobić sobie przerwę. Odsunięcie się na chwilę i spojrzenie z dystansu pozwoli Ci zajrzeć w swoje potrzeby, wartości i skupić na wizji swojego biznesu – a nie na tym, jak wydaje Ci się, że powinien wyglądać, bo ktoś tak powiedział albo napatrzyłeś się w sieci.

Więcej wskazówek dotyczących odrębnych marek od Aliny Szklarskiej znajdziesz w rozmowie zapisanej na moim Instagramie – serdecznie zapraszam Cię do odsłuchania! Jeżeli natomiast masz do mnie jakieś pytania – skorzystaj z zakładki Kontakt.

________________________________

Cykl Biznes od podszewki to seria rozmów z osobami, które z sukcesami prowadzą swoją działalność czy markę osobistą. Oni przekuli pasję w biznes, a ja rozmawiam z nimi o tym, czego doświadczyli po drodze!

zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

Ten o prawie

Kolejne wydanie newslettera w każdą środę o 8:30 w Twojej skrzynce.
Ten newsletter możesz czytać i możesz go słuchać – Twój wybór.
.
Zobacz, w czym mogę Ci pomóc!

Sprawdź, jak możemy wspólnie
di-zajnować Twoją drogę!

fot. Sprawny marketing

Szkolenia & warsztaty

Prawne aspekty marketingu, sprzedaży, sztucznej inteligencji i design thinking.

Konsultacje & mentoring

Wsparcie prawno-binzesowe dla działających w cyfrowym świecie.

Kancelaria

Oprawiamy w ramy prawne najbadziej śmiałe i innowacyjne inicjatywy.

Zapraszam do kontaktu!

Wyślij wiadomość na mail: kontakt@krzywicka.pl lub skorzystaj
z formularza kontaktowego.

Na wszystkie wiadomości odpowiadam zazwyczaj
w ciągu jednego dnia roboczego.

Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest Katarzyna Krzywicka prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Katarzyna Krzywicka Kancelaria Adwokacka. Wysyłając wiadomość, przekazujesz mi adres e-mail oraz inne dane zawarte w treści wiadomości. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w Polityce Prywatności osadzonej na tej stronie internetowej.