Categories
- Biznes od podszewki (15)
- Biznes online (22)
- Blog (39)
- Prawo autorskie (13)
- Przedsiębiorca (33)
- RODO (11)
- Sklep online (12)
- Wszystkie wpisy (54)
Recent Posts
-
Jacek Mulczyk-Skarżyński jako Pan od francuskiego od lat podbija wszystkie platformy społecznościowe i pokazuje, że nauczanie języków wcale nie musi być nudne, sztampowe i nieatrakcyjne. Jest jednym z pierwszych edukatorów wykorzystujących do przekazywania wiedzy social media – działalność online jest jednak tylko jednym z filarów jego działalności. W kolejnym odcinku cyklu Biznes od podszewki rozmawiałam z Jackiem o tym, jak zbudować silną, rozpoznawalną markę osobistą.
Pan od francuskiego zaistniał w sieci w 2012 roku – do założenia strony na Facebooku popchnęli Jacka uczniowie, którzy dodawali go do znajomych. Chcąc oddzielić życie prywatne od zawodowego, edukator zaczął tworzyć profil-markę, która szybko stała się fenomenem. Dzisiaj Pan od francuskiego jest wszędzie – na YouTubie, Instagramie, Facebooku i TikToku. Nawet jeżeli jego grupy docelowej jeszcze tam nie ma!
Marka rozumiana w sensie biznesowym często kojarzy się sucho, poważnie, wręcz – nieżyciowo. Jacek udowadnia, że nie musi tak być – tworząc własny biznes musisz przede wszystkim zachować autentyczność. Ustal swoje mocne strony, elementy, które mają wyróżniać Ciebie oraz Twoją firmę i trzymaj się ich – nawet jeśli wydaje Ci się, że to „niebiznesowe”.
Odgrywanie scenek, przebieranie się czy degustacje wina i serów raczej nie kojarzą się przecież z nauką języka obcego – a jednak miejsca na kursie francuskiego u Jacka rozchodzą się w okamgnieniu!
Część internetowych twórców przyzwyczaiła odbiorców do tego, że mają dostęp do całego ich życia. Budując markę – nawet jeśli opiera się ona na działaniu w sieci – musisz określić granice prywatności i zadbać o przestrzeń dla siebie. Zdecyduj, ile ze swojej sfery prywatnej chcesz pokazać i pamiętaj, że odbiorca tak naprawdę nie potrzebuje zupełnego wglądu w Twoje życie.
Jacek, podobnie jak inni rozmówcy, których gościłam w cyklu Biznes od podszewki, zaznacza, że doświadczenia budują tożsamość osoby prowadzącej biznes. Nie jesteś w stanie przewidzieć przyszłości, ale możesz wykorzystać doświadczenia i umiejętności już zdobyte – dlatego warto dać sobie szansę na realizowanie marzeń, próbowanie różnych rzeczy i eksplorowanie nowych zagadnień. Pan od francuskiego chciał być aktorem – miłość do francuskiego zwyciężyła, ale zdobyte doświadczenia ułatwiają mu prowadzenie interesujących zajęć i nagrywanie materiałów do publikacji w sieci.
Spróbowałeś czegoś raz, drugi i nie uzyskujesz oczekiwanych efektów? Nic dziwnego! Ludzie muszą przyzwyczaić się do nowych treści, nowych postaci. Jeśli na początku nie rozumieją Twoich działań, to trzeba dać im czas, żeby je sobie przyswoili i zaufali Ci. A osiągniesz to tylko pracując dalej – jedną z zasad rozpoznawalności jest powtarzalność!
The form you have selected does not exist.
Brzmi przewrotnie, ale Jacek zaznacza, że to, że coś nie przynosi bezpośredniego dochodu, nie da się jakichś działań przeliczyć na realny zysk i złotówki w portfelu, nie oznacza, że trzeba z tego zrezygnować. Niektóre działania przyniosą korzyści długofalowe – choćby w postaci rozpoznawalności, zaistnienia w świadomości potencjalnych klientów, zbudowania zaufania czy dotarcia do nowych odbiorców.
Głównym źródłem dochodu Pana od francuskiego wcale nie są media społecznościowe, w których tak aktywnie działa – to dodatek do szkoły językowej, którą prowadzi w warszawskiej Oranżerii. Dodatek, dzięki któremu trafiają do niego nowi klienci i który pozwala mu teraz wydawać elektroniczne zeszyty ćwiczeń – dla wszystkich tych, którzy nie mogą uczestniczyć w jego zajęciach.
Jacek mówi, że jeśli jego marka zniknie, to jest gotowy zakasać rękawy i budować wszystko od podstaw – to samo radzi wszystkim, biorącym się za własny biznes. Problemom nie można się poddawać – trzeba być gotowym do działania, ciężkiej pracy z wykorzystaniem znanych już narzędzi. Najważniejszy faktor w tworzeniu marki to pracowitość – nie urok osobisty, nawet nie umiejętności, tylko ciężka praca i świadomość tego, że nic nie dzieje się samo, nikt nie da Ci silnej, rozpoznawalnej marki w prezencie.
Naśladownictwa nie da się uniknąć – zawsze znajdą się osoby o innych niż Twoje standardach etyki biznesowej, którzy będą próbowali skorzystać ze ścieżki, którą Ty wydeptujesz. W sytuacji, kiedy pojawia się konkurencja, nie warto z nią walczyć – trzeba ją wyprzedzić, przeskoczyć i szukać innych ścieżek. Trzeba pogodzić się z tym, że nie jest się jedynym na rynku, skupić na sobie i realizować kolejne cele.
Więcej inspirujących porad od Pana od francuskiego padło w naszej rozmowie – jej zapis znajdziesz na moim Instagramie. Jeżeli masz jakieś pytania – skontaktuj się ze mną! Więcej informacji o tym, jak to zrobić, znajdziesz w zakładce Kontakt.
________________________________
Cykl Biznes od podszewki to seria rozmów z osobami, które z sukcesami prowadzą swoją działalność czy markę osobistą. Oni przekuli pasję w biznes, a ja rozmawiam z nimi o tym, czego doświadczyli po drodze!