Pinterest dla biznesu czyli jak udostępniać zdjęcia?

4 lutego 2019

Zakładając konto na Pintereście, podobnie jak na wielu innych platformach, akceptujemy regulamin serwisu i jego politykę.

Naczelną zasadą Pinteresta, jak również innych podobnych miejsc w sieci, jest to, że umieszczając zdjęcie na Pintereście, autor nikomu nie przekazuje automatycznie praw autorskich majątkowych do swojej fotografii. Innymi słowy, autor pozostaje autorem ze wszystkimi swoimi prawami.

Jednak, w celu korzystania z możliwości, które oferuje nam platforma jesteśmy zobowiazani do udzielenia Pinterestowi oraz użytkownikom licencji. Dzięki temu możemy korzystać w ramach platformy  z udostępnianych materiałów. Licencję opartą na tych samych zasadach my jako użytkownicy otrzymujemy od społeczności pinterestowej oraz od samej platformy.

Bez takiej „wzajemnej” licencji niemożliwe byłoby korzystanie z zasobów platformy. Podobne zasady obowiązują na innych serwisach społecznościowych i w żaden sposób nie zagrażają prawom autorskim.

Z tego powodu to w naszej intencji jest umieszczanie zdjęć, których jesteśmy autorami albo co do których mamy prawa na innej podstawie.

Pinterest respects the rights of third-party creators and content owners and expects you to do the same. You therefore agree that any User Content that you post to Pinterest does not and will not violate any law or infringe the rights of any third party.

To nie wszystko. Jest jeszcze jedna ważna zasada obowiązująca użytkowników. Warto pamietać, że każdy użytkownik, który udostępnił materiał na Pintereście jest zobowiazany do poszanowania praw autorskich innych podmiotów i jeśli nie ma praw do dysponowania danym zdjeciem, to nie powinien umieszczać go na platformie.

Pinterest nie ponosi odpowiedzialnosci za naruszenie praw autorskich osób trzecich. Taka odpowiedzialność jest wyłącznie po stronie użytkownika.

Anything that you post or otherwise make available on Pinterest is referred to as “User Content”. You retain all rights in, and are solely responsible for, the User Content you post to Pinterest.

Użytek prywatny

Nie jest zatem tak, że Pinterest to darmowy stock ze zdjęciami, z którego możemy w nielimitowany sposób korzystać.

Prawdą jest jednak to, że jeśli wykorzystamy zdjęcie poza Pinterestem dla użytku prywatnego czyli np. robiąc ze zdjęcia tapetę swojego telefonu to istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że nie spotkają nas przykre konsekwencje.

Jeżeli natomiast chcesz wykorzystac pinterestowe zdjęcie poza użytkiem prywatnym, fukcjonuje stara, dobra zasady czyli … należy zapytać o zgodę autora zdjęcia.

Konto biznesowe czy prywatne?

Z polityki Pinterestu wynika jednozacznie, że jeżeli działamy w celu komercyjnym to mamy obowiązek założyć konto biznesowe. Niektóre zasady regulaminu są odmiennie uregulawane w przypadku kont prywatnych i biznesowych. Jednak zasady odnoszące sie do praw autorskich oraz odpowiedzialności za ich naruszenie pozostają bez zmian zarówno dla posiadaczy kont biznesowych, jak i prywatnych.

If you want to use Pinterest for commercial purposes you must create a business account and agree to our Business Terms of Service.

Co istotne, Pinterest przewiduje, że użytkownicy kont biznesowym mogą wykorzystać zdjęcia osadzone na platformie do realizacji swojego biznesowego celu np. przy realizacji materiałów marketingowych. Pinterest zastrzegł jednak, że w takich wypadkach zawsze jesteśmy zobowiązani do otrzymania zgody na wykorzystanie zdjęć od osoby upoważnionej.

Please note that you are responsible for obtaining all rights to any imagery represented in your marketing materials.

Cytowanie

Istnieją dwa główne sposoby na wykorzystanie zdjęć z Pinterestu w biznesie, które nie tylko na podstawie prawa, ale także regulaminu platformy budzą wątpliwości:

  1. Bez zgody autora, wstawiamy zdjęcie na swój profil np. na Instagramie, oznaczamy jednak w odpowiedni sposób autora, albo wskazujemy, że zdjęcie pochodzi z platformy Pinterest;
  2. Bez zgody autora, wstawiamy zdjęcie na swoim profilu np. na Instagramie i nie oznaczamy autora. Nie wskazujemy też źródła zdjęcia.

W pierwszej sytuacji wygladać może to jak skorzystanie z prawa do cytowania. Wskazując źródło pokazujemy, że to nie my wykonaliśmy daną fotografię. Dodatkowo, cytat pozwala nam na to, żeby nie pytać autora o zgodę. Czy jednak takie zachowanie zawsze możemy traktować jak cytat?

Należałoby przeanalizować konkretny przypadek i zbadać czy istnieją dwie pozostałe cechy warunkujące zaistnienie cytatu (dwie, bo jedną już możemy uznać za spełnioną – oznaczenie autora):

  1. Pełnić fukcję pomocniczą w stosunku do własnej intelektualnej twórczości;
  2. Służyć konkretnemu celowi, którym między innymi jest wyjaśnienie zagadnienia.

Byłaby jednak bardzo ostrożna z szastaniem prawem cytatu. Bardzo trudno jednoznacznie wskazać, że przejawem prawiodłowego zastosowania prawa cytatu będzie umieszczenia na profilach społecznościowych zdjęcia pochodzącego z Pinterestu.

Stoję na stonowisku, że kopiowanie cudzego zdjęcia i dodanie jako opisu pod nim informacji o promocji w swoim sklepie internetowym jest zbyt daleko idącą interpretacją i znacznie wykracza poza ramy cytatu.

Nie sposób nie odniesc sie także do umieszczania zdjeć z Pinterestu z podpisem „źródło: Pinterest”. Wskazanie miejsca, z którego pochodzi zdjęcie w taki sposób jest równie ostre i efektywne jak wskazanie w formularzu wysyłkowym dla firmy kurierskiej w okienku „adres” słowa „Europa”.

Jesli natomiast siegniemy po ten drugi sposób polegający na ściągnięciu fotografii z Pinterestu oraz umieszczeniu jej na swoim profilu społecznościowym nie tylko bez uzyskania zgody autora, ale nawet bez oznaczenia jego imienia i nazwiska to w umyśle osoby oglądającej nasz profil pojawia się uzasadnione przypuszczenie, że to my jesteśmy autorami danego zdjęcia. Takie zachowanie jak pewne sie domyślasz  nie jest zgodne z prawem.

A co w przypadku kiedy osoba, którą zatrudniam do opieki nad social mediami umieszcza zdjęcia z Pinterestu bez zgody autora?

Jeśli wspólpracujemy z osobą, która opiekuje się naszymi profilami społecznościowymi to warto zadbać  o nasze bezpieczeństwo. Dobrze byłoby pomyśleć o odpowiednich klauzulach umownych, które wyłączają naszą odpowiedzialność w przypadku niezgodnego z prawem działania osoby, z którą podjeliśmy współpracę.

Jestem przekonana, że osoby, które profesjonalnie zajmują się opieką nad profilami społecznościowymi nie będą miały nic przeciwko umieszczeniu takiej klauzuli w umowie.

Skoro tylu rzeczy nie wolno robić, to co w takim razie można?

Z Pinterestu można korzystać na wiele sposobów.  Wystarczy zerknąć na statystki Pinterestu, żeby przekonać się jak ogromny potencjał sprzedażowy ma ta platforma.

Niemniej jednak ściąganie zdjęć z Pinterestu, a następnie kopiowanie ich na swoje media społeczniościowe bez zgody autora nie należy  do właściwej formy wykorzystania potencjału tego medium.

Najlepiej oswoić się z tzw. stockami zdjęć, których w Internecie jest sporo. Pamiętając jednak o uważnym przeanalizowaniu warunaków licencji oraz regulaminu konkretnego stocku.

Naruszenie praw autorskich

Może zdarzyć się tak, że mimo polityki Pinterestu oraz regulaminów, ktoś naruszył Twoje prawa autorskie i wykorzystał fotografię bez Twojej zgody. W żadnym wypadku nie lekceważmy takiego zachowania. Warto zgłosić zaistnienie takiego naruszenia, nawet za pośrednictwem specjalnie dedykowanego do tego formularza na Pintereście.

Podsumowując:

  • umieszczając zdjęcie na Pintereście autor nie wyzbywa się swoich praw autorskich;
  • na platformie należy umieszczać zdjęcia naszego autorstwa, lub zdjęcia którymi mamy prawo dysponować;
  • kopiowanie zdjęć z Pinterestu oraz umieszczanie ich na profilach społecznościowych jest obciążone dużym ryzykiem;
  • jeśli jednak chcemy je podjąć i  uważamy, że w naszym przypadku uzasadnionym jest wykorzystanie zdjecia z Pinterestu jaki cytatu to należy bezwzględnie pamiętać o szczegółowym opisie zdjęcia, tj. wskazaniu autora, źródła etc. Samo napisanie, że zdjęcie pochodzi z Pinterestu może okazać się niewystarczające;
  • w przypadku naruszenie naszych praw autorskich należy zaistniałą sytuację zgłosić do Pinterestu korzystając z przyjaznego formularza zgłoszenia;
  • jeśli zatrudniasz osobę do opieki nad swoimi kontami społecznościowymi, w tym do wyszukiwania fotografii zadbaj o odpowiednią klauzlę w umowie, aby zabezpieczyć się przed jej niezgodnym z prawem działaniem.

Chcesz dowiedzieć się wiecej?

Zajrzyj tu:

https://policy.pinterest.com/en/terms-of-service

https://business.pinterest.com/en/business-terms-of-service

https://policy.pinterest.com/pl/copyright

https://policy.pinterest.com/pl/terms-of-service

https://policy.pinterest.com/pl/privacy-policy

https://business.pinterest.com/en/pinterest-brand-guidelines

Masz pomyśl na artykuł? Nurtuje Cię konkretne zagadnienie? Śmiało napisz swoją propzycję, a ja zajmę się tym tak szybko, jak tylko będzie to możliwe!

@This photo by Mandy Von Stahl is lisensed by CCO

zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

Ten o prawie

Kolejne wydanie newslettera w każdą środę o 8:30 w Twojej skrzynce.
Ten newsletter możesz czytać i możesz go słuchać – Twój wybór.
.
Zobacz, w czym mogę Ci pomóc!

Sprawdź, jak możemy wspólnie
di-zajnować Twoją drogę!

fot. Sprawny marketing

Szkolenia & warsztaty

Prawne aspekty marketingu, sprzedaży, sztucznej inteligencji i design thinking.

Konsultacje & mentoring

Wsparcie prawno-binzesowe dla działających w cyfrowym świecie.

Kancelaria

Oprawiamy w ramy prawne najbadziej śmiałe i innowacyjne inicjatywy.

Zapraszam do kontaktu!

Wyślij wiadomość na mail: kontakt@krzywicka.pl lub skorzystaj
z formularza kontaktowego.

Na wszystkie wiadomości odpowiadam zazwyczaj
w ciągu jednego dnia roboczego.

Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest Katarzyna Krzywicka prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Katarzyna Krzywicka Kancelaria Adwokacka. Wysyłając wiadomość, przekazujesz mi adres e-mail oraz inne dane zawarte w treści wiadomości. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w Polityce Prywatności osadzonej na tej stronie internetowej.