Categories
- Biznes od podszewki (15)
- Biznes online (22)
- Blog (39)
- Prawo autorskie (13)
- Przedsiębiorca (33)
- RODO (11)
- Sklep online (12)
- Wszystkie wpisy (54)
Recent Posts
-
Po Lecie z prawem autorskim, na stronie Krzywicka.pl rozpoczynam Jesień z e-commerce! Wrzesień, październik i listopad poświęcę zagadnieniom związanym z prawnymi aspektami sprzedaży w Internecie – cykl rozpoczynamy od absolutnej podstawy, czyli od tego, jak w ogóle rozpocząć sprzedaż w sieci.
W tym artykule omówię główne zagadnienia, które warto wziąć pod uwagę najlepiej zanim jeszcze podejmiesz się sprzedaży w Internecie – na przykład, jak sprzedawać w sieci legalnie i co zrobić, żeby sklep online działał, podczas gdy Ty śpisz spokojnie. Jeśli Twój sklep już funkcjonuje, potraktuj ten wpis jako check-listę; upewnij się, że wszystkie te zagadnienia są Ci znane, a jeśli dostrzeżesz coś nowego, skorzystaj i zaktualizuj swoje działania – na to nigdy nie jest za późno!
Prawne aspekty e-commerce są ważne nawet wtedy, gdy nie planujesz sprzedawać produktów fizycznych. Motywację do tego, by zatroszczyć się przynajmniej o prawidłowo przygotowany i dopasowany do rodzaju prowadzonego biznesu regulamin sklepu online oraz o zgodną z przepisami politykę prywatności, może stanowić kilka kwestii.
Po pierwsze – spokój. Dobrze skonstruowane dokumenty powiązane ze sklepem internetowym oznaczają zabezpieczenie pewnej, stabilnej sytuacji. Jeżeli masz je poprawnie przygotowane i znasz zapisy, które zawierają, możesz spać spokojnie – nie powinny Cię zaskoczyć problemy, z którymi muszą sobie radzić przedsiębiorcy, którzy nie mają takiego zabezpieczenia. Regulamin i polityka prywatności są tarczą Twojego sklepu, więc nie możesz pozwolić na to, żeby były dziurawe.
Na braku tej tarczy Twój sklep może ucierpieć z dwóch stron – technicznej i wizerunkowej. Serwisy oferujące pośrednictwo w płatnościach najprawdopodobniej wyszukują słowa-klucze, na przykład dotyczące prawa do odstąpienia od umowy – jeśli w dokumencie brakuje odpowiednich zapisów, możesz mieć problemy z podpięciem różnych form płatności.
Klienci również są coraz bardziej świadomi swoich praw i tego, co powinno znaleźć się w regulaminie sklepu – co prawda czytają go przede wszystkim w razie pojawienia się problemów, ale ich negatywne doświadczenia z procedurami obsługi klienta (czyli również z niejasnościami czy brakami w regulaminie) mogą odbić się na ogólnej opinii o sklepie.
Kilka tygodni temu spotkała mnie nieprzyjemna sytuacja – zrobiłam (nie pierwsze!) zakupy przez Internet w firmie kreującej się na markę prestiżową. Nie otrzymałam zamówienia, miałam problemy w kontakcie z obsługą klienta, a finalnie dowiedziałam się, że zapisy o prawie do odstąpienia od umowy są zupełnie inne w regulaminie sklepu i w praktyce, prezentowanej przez pracowników. To doświadczenie sprawiło, że chociaż wcześniej nie odbierałam sklepu negatywnie, nie będę już w przyszłości jego klientką.
The form you have selected does not exist.
Do legalnej sprzedaży w sieci musisz się przygotować. Swoim klientom, którym często udzielam konsultacji, radzę zawsze przygotowanie mapy sprzedaży. To dokument – na przykład w formie mapy myśli – który pozwala dokładnie określić sprzedawany produkt, formy sprzedaży, płatności, planowane promocje czy uprawnienia klienta w sklepie. Sporządzić możesz go tylko Ty – bo najlepiej wiesz, jak wygląda Twój plan na działanie sklepu, a przyda się na przykład prawnikowi, który będzie opracowywał dla Ciebie regulamin czy politykę prywatności. Mapa sprzedaży będzie zbierała niezbędne dane i stanowiła check-listę w czasie tworzenia dokumentów.
Decydując się na współpracę z prawnikiem warto wybrać osobę, która zna specyfikę Twojego produktu – jeśli zajmujesz się produktami elektronicznymi, to Twój prawnik powinien mieć pojęcie o plikach cookies czy narzędziach marketingowych, a jeśli Twoją niszą są na przykład ręcznie robione zabawki – przyda Ci się ktoś, kto zna się na atestach.
Do sprzedawania w Internecie musisz podchodzić całościowo – istotny jest nie tylko regulamin sklepu, ale również mailing wysyłany klientom, check-boxy (o ich roli dowiesz się więcej w czasie jesieni z e-commerce), stopka sklepu czy tak zwany guzik zakupowy. Dobrą praktyką jest korzystanie z jednego, sprawdzonego doradcy – dokumenty sklepu tworzone przez kilka niezależnych od siebie osób często są jak sklejony chaotycznie obrazek, którego elementy nie pasują do siebie.
Legalnej sprzedaży w Internecie poświęciłam też całe video szkolenie, na które – całkowicie za darmo! – możesz zapisać się przez kliknięcie w ten link. W ramach szkolenia dostaniesz dostęp do materiałów video, które przybliżą Ci dokładniej kwestię legalnej sprzedaży w sieci.
Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz i co chcesz sprzedawać w swoim sklepie online, jest kilka kardynalnych błędów, które powtarzają się często i których łatwo możesz uniknąć. To między innymi:
To tylko podstawa zagadnień dotyczących sprzedaży online – inne, bardziej zaawansowane tematy będę omawiać przez kolejne tygodnie w ramach Jesieni z e-commerce, więc zachęcam Cię do śledzenia bloga oraz mojego Instagrama! Jeżeli masz do mnie jakieś pytania, skontaktuj się! Informacje o tym, jak to zrobić, znajdziesz w zakładce Kontakt.