Categories
- Biznes od podszewki (15)
- Biznes online (22)
- Blog (39)
- Prawo autorskie (13)
- Przedsiębiorca (33)
- RODO (11)
- Sklep online (12)
- Wszystkie wpisy (54)
Recent Posts
-
Karty podarunkowe to – obok płatności przelewem, kartą płatniczą, BLIK-iem i zakupów na raty – jedna z najpopularniejszych form płatności za towary i usługi, także te nabywane online. Są nie tylko alternatywnym sposobem zapłaty, ale także świetnym prezentem na urodziny, Święta i inne okazje. Rosnące zainteresowanie klientów kartami podarunkowymi powoduje, że coraz więcej przedsiębiorców wprowadza je do swoich sklepów – nie wszyscy jednak wiedzą, jak opisać je
w regulaminie sklepu, by nie zaszkodzić swojej działalności.
Niezależnie od tego, czy karta podarunkowa ma postać papierowej ulotki, plastikowej karty czy grafiki przesłanej drogą internetową, sens pozostaje ten sam – osoba, która ją ma, może dokonać zakupu usługi lub towaru w prowadzonym przez Ciebie sklepie. Karta podarunkowa nie jest jednak w świetle prawa instrumentem płatniczym – prawodawca nie ujął jej literalnie w art. 2 ustawy o instrumentach płatniczych, a to oznacza, że to na e-sprzedawcy ciąży obowiązek określenia dokładnych zasad korzystania z kart podarunkowych w jego sklepie.
Jeżeli w Twoim sklepie płatności kartą podarunkową są jednostkowe, wystarczy że umieścisz zapisy dotyczące korzystania z karty w ogólnym regulaminie sprzedaży. Jeśli zaś klienci często korzystają z tej opcji zapłaty za zamówiony towar lub usługę – warto zdecydować się na umieszczenie na stronie dedykowanego regulaminu korzystania z karty podarunkowej.
W przypadku kart podarunkowych będą to punkty dotyczące:
Oprócz szczegółów technicznych regulamin powinien też określać, co dzieje się w sytuacji, gdy karta podarunkowa jest o wartości niższej i wyższej niż kupowany towar czy usługa. Rolą sprzedawcy – wydawcy karty – jest wskazanie, czy klient może dopłacić różnicę w cenie lub wykorzystać kartę więcej niż raz, do „zużycia” całej kwoty, na którą karta podarunkowa opiewa.
Niezwykle ważne jest także określenie daty ważności karty oraz tego, co dzieje się z niewykorzystanymi pieniędzmi po wygaśnięciu karty podarunkowej. Wydawać by się mogło, że naturalne jest, że niewykorzystana kwota przepada – nic bardziej mylnego!
Latem tego roku przed sądem pierwszej instancji w Słupsku rozpatrywana była sprawa konsumenta przeciwko Empikowi. Konsument nabył kartę o wartości 100 zł w 2016 roku, zagubił kartę i w 2018 roku, po roku od końca daty ważności karty, poprosił o zwrot niewykorzystanej kwoty. Sieć Empik odmówiła, utrzymując, że karta straciła ważność, a w związku z brakiem regulacji prawnych dotyczących kart podarunkowych, to wydawca sam określa ich ważność. Przedstawiciel sklepu utrzymywał, że skoro w czasie ważności karty nie można żądać wymiany jej na gotówkę lub zwrotu niewykorzystanej kwoty, prawo to nie przysługuje także po upływie okresu ważności.
Sąd rozpatrujący tę sprawę uznał, że w tej sytuacji między konsumentem a sprzedawcą zachodzi silna dysproporcja – po wydaniu karty sprzedawca nadal ma w sklepie towar (lub może wykonać usługę) oraz pobrane za kartę pieniądze, a także pewność, że konsument skorzysta z jego usług, gdy będzie chciał wykorzystać kartę podarunkową. W tym samym czasie klient nie ma pieniędzy, towaru lub zrealizowanej usługi, nie może skorzystać z usług konkurencji, a do tego jest przymuszony do wykorzystania karty podarunkowej (czyli zakupienia towaru lub usługi) w określonym czasie.
W pierwszej instancji uznano więc, że konsument doznał szkody o wartości 100 zł ze względu na sprzeczność postępowania sprzedawcy z dobrymi obyczajami oraz naruszenie interesów konsumenta. Sprawa nie znalazła jeszcze swojego ostatecznego rozstrzygnięcia w drugiej instancji, ale biorąc pod uwagę ogólny kierunek, w którym zmierza orzecznictwo – ochronę i wzmacnianie pozycji konsumenta – można spodziewać się, że podobne sprawy częściej będą trafiały na wokandę.
Wniosek płynący z tej sytuacji dla każdego sprzedawcy? Dbaj o właściwe zapisy w regulaminach! Pamiętaj, że regulamin, który uniemożliwia zwrot gotówki po upływie terminu ważności karty podarunkowej może w niektórych okolicznościach spełniać warunki klauzuli niedozwolonej.
Jeżeli masz jakieś wątpliwości dotyczące kart podarunkowych lub innych zapisów w regulaminach sklepów internetowych, skontaktuj się ze mną. Informację, jak to zrobić, znajdziesz w zakładce Kontakt! Możesz również zadbać o właściwe dokumenty sprzedażowe dla Twojej firmy, kupując VIDEOWZORY – to pakiet gwarantujący Ci bezpieczeństwo w działaniach w sieci.
The form you have selected does not exist.