Canva zdobyła ogromną popularność jako narzędzie do projektowania graficznego od prostych grafik na media społecznościowe, poprzez prezentacje i raporty biznesowe, po materiały marketingowe. Wielu przedsiębiorców wykorzystuje Canvę, aby przygotowywać oprawę swoich działań biznesowych, ale czy robią to poprawnie? Canva a użytek komercyjny – to jedno z bardzo często pojawiających się zagadnień w rozmowach o prawie w biznesie. Stąd pomysł na tekst, który jest częścią cyklu wpisów blogowych o tym programie.
Na blogu znajdziesz również dwa inne artykuły z tej serii:
W tym tekście omawiam zagadnienie Canva a użytek komercyjny. Dowiesz się z niego między innymi:
- Co warto wiedzieć o przepisach regulujących korzystanie z Canvy.
- Czym jest użytek komercyjny.
- Jak przygotować się do komercyjnego wykorzystywania zasobów Canvy.
- Jak w kontekście komercyjnego użytku traktować bezpłatne treści, w tym:
- – materiały z Pixabay
- – zdjęcia i filmy z Pexels
- Co to jest Creative Commons Zero.
- Jakie ograniczenia w razie komercyjnego użycia mają zasoby Canva Pro.
- Na czym polega większa swoboda wykorzystywania treści bezpłatnych z Canvy.
- O czym warto pamiętać, używając Canvy – skąd możesz czerpać aktualną wiedzę i gdzie szukać informacji i wsparcia.
Umowa licencyjna – Canva a użytek komercyjny
Aby wykorzystywać Canvę poprawnie, powinniśmy wiedzieć, jakie możliwości stwarza nam to narzędzie, bowiem Canva posiada różne licencje i ograniczenia, o których musimy pamiętać, aby korzystać z niej w sposób poprawny.
Jeżeli chcesz wykorzystać utworzone za pomocą Canvy projekty dla celów komercyjnych, pamiętaj o tym, że nie ma jednej ustawy, która określałaby nasze prawa i obowiązki w tym zakresie. Jeśli chcemy dowiedzieć się, czy można sprzedawać e-booki z grafikami Canvy, to należy zapoznać się z treścią umowy licencyjnej, która jest dostępna na stronie platformy pod adresem: https://www.canva.com/policies/content-license-agreement/
O co chodzi z tym użytkiem komercyjnym
Canva jest jednym z najpopularniejszych serwisów oferujących darmowe narzędzia do tworzenia grafik. Przyznaję, że sama dosyć często korzystam z niego do tworzenia grafik do artykułów oraz postów na mediach społecznościowych.
Jeśli jesteście już po lekturze moich poprzednich artykułów z cyklu prawa autorskiego – o prawie cytatu oraz umowach w prawie autorskim, wiecie, że potrzebna jest analiza co do tego, na jakiej zasadzie twórcy Canvy umożliwiają korzystanie z grafik, a w zasadzie czy możemy (i do czego) używać grafik tam przygotowanych.
Komercyjne wykorzystanie Canvy
Zasadniczo, z treści licencji udzielanej przez twórców Canvy wynika, że nawet w przypadku darmowego korzystania z portalu, dopuszcza się komercyjny oraz prywatny użytek treści. Jednakże, możliwość komercyjnego wykorzystywania grafik nie jest nieograniczona. Ponadto, niektóre fotografie w bazie są wyraźnie oznaczone jako niedozwolone do użytku komercyjnego.
Bezpłatne treści dostępne w Canvie
W Canvie znajdziesz bezpłatne treści, które możesz wykorzystywać, ale Twój sposób działania musi być zgodny z warunkami licencji Canvy, która może być różna w zakresie do poszczególnych elementów w tym programie. Dlatego analiza źródeł powinna być wpisana w Twoją pracę w Canvie.
Canva posiada kilka źródeł bezpłatnych treści Pixabay, Pexels, CC0, domena publiczna, licencja Free Content License. Należy jednak pamiętać, że nawet bezpłatne treści mogą mieć pewne ograniczenia, dlatego zawsze warto sprawdzić oryginalną licencję źródła. Niektóre materiały mogą wymagać zgody autora lub zawierać ograniczenia dotyczące użycia komercyjnego.
Canva a użytek komercyjny – materiały z Pixabay
W Pixabay wszystkie treści są objęte licencją treści, która daje Ci dużo swobody w ich wykorzystaniu, ale są też pewne zasady, które warto znać. Z Pixabay możesz używać treści za darmo, nie musisz podawać autora, możesz modyfikować i przerabiać treści, aby idealnie pasowały do Twoich projektów.
Jednak w związku z tym serwisem nie możesz:
- sprzedawać ani rozpowszechniaj treści w oryginalnej formie. To znaczy, że nie możesz oferować ich jako własnych produktów, np. cyfrowych plików czy wydruków, jeśli nic w nich nie zmienisz.
- używać treści zawierających logo czy znak towarowy w celach komercyjnych. Na przykład nie możesz drukować takich grafik na produktach przeznaczonych na sprzedaż.
- używać treści w sposób niemoralny, niezgodny z prawem lub wprowadzający w błąd. To szczególnie ważne, jeśli na grafice są przedstawione rozpoznawalne osoby.
- używać treści jako części swojego logo, znaku towarowego czy nazwy firmy.
UWAGA! Niektóre treści na Pixabay mogą być chronione dodatkowymi prawami, np. prawami autorskimi, do wizerunku czy do znaków towarowych. Jeśli planujesz ich użycie, upewnij się, że masz wszelkie potrzebne zgody.
Canva a użytek komercyjny – Pexels
W Pexels znajdziesz mnóstwo darmowych zdjęć i filmów, które możesz wykorzystać w swoich projektach. Co istotne wszystkie zdjęcia i filmy są bezpłatne – możesz z nich korzystać do swoich projektów prywatnych i komercyjnych. Nie musisz podawać autora ani źródła. Oczywiście, jeśli masz ochotę, możesz wspomnieć o twórcy lub Pexels. Możesz również edytować materiały.
Jednak serwis stawia również pewne ograniczenia. Dlatego nie możesz:
- przedstawiać osób widocznych na zdjęciach w złym świetle ani w obraźliwy sposób.
- sprzedawać niezmienionych kopii materiałów. Na przykład nie możesz drukować zdjęcia czy filmu bez modyfikacji i sprzedawać go jako plakatu czy innego produktu fizycznego.
- sugerować poparcia dla Twojego produktu. Jeśli na zdjęciu są osoby lub znaki towarowe, nie możesz tworzyć wrażenia, że wspierają one Twoją markę.
- rozpowszechniać materiałów na innych platformach. Nie wolno dodawać zdjęć i filmów z Pexels do innych serwisów ze zdjęciami stockowymi lub tapetami.
- używać materiałów jako części swojego logo, znaku towarowego czy nazwy firmy.
Canva a użytek komercyjny – Creative Commons Zero
CC0 to specjalna licencja, która pozwala twórcom na całkowitą rezygnację z ochrony praw autorskich oraz praw pokrewnych do swoich dzieł – umożliwia to każdemu swobodne korzystanie w dowolnym celu – zarówno komercyjnym, jak i niekomercyjnym.
Dzięki CC0 możesz korzystać z utworu w dowolny sposób, bez konieczności pytania o zgodę, Modyfikować, udoskonalać lub adaptować treść, wykorzystywać je w celach komercyjnych, bez konieczności podawania autora.
W przeciwieństwie do innych licencji CC (np. CC BY czy CC BY-SA), które nakładają pewne warunki na użytkowników (np. konieczność podania autora lub zachowania tej samej licencji w przypadku modyfikacji), CC0 pozwala na dowolność w tym zakresie.
Domena publiczna to przestrzeń, w której znajdują się treści niechronione prawem autorskim. Nie została zdefiniowana w żadnej ustawie, ale dotyczy treści, które nie korzystają już z ochrony lub nie były nimi objęte.
Licencja Free Content License – Canva posiada własną licencję na bezpłatne treści, która obejmuje materiały niewykorzystujące Pixabay, Pexels ani CC0.
Canva a użytek komercyjny – wersja Pro
Treści Pro to materiały dostępne dla użytkowników Canva Pro i CanvaTeams. Licencja na te treści nazywa się „One Design Use”, co oznacza, że możesz je wykorzystać tylko w jednym projekcie Canva. Potrzebujesz zatem nowej licencji za każdym razem, gdy chcesz użyć tego samego elementu treści Pro w nowym projekcie.
Treści Pro zawierają dodatkowe ograniczenia:
- Nie możesz ich kopiować, pobierać ani rozpowszechniać jako samodzielnych elementów.
- Istnieją ograniczenia dotyczące publikacji online, np. limit pikseli.
Aby używać treści Pro w swoich projektach Canva, potrzebujesz licencji. Jeśli nie masz subskrypcji Canva, to musisz zapłacić za każdą licencję, nawet jeśli chcesz użyć tej samej treści w innym projekcie. Jeśli masz subskrypcję Canva, to licencje na treści Pro są dla Ciebie darmowe. Możesz używać tych samych treści w wielu projektach bez dodatkowych opłat.
Canva a użytek komercyjny w publikacjach firmowych
Jeśli chcesz użyć treści Pro na stronie internetowej, blogu, w e-booku czy filmiku, czyli publikacjach internetowych i elektronicznych, to plik może mieć maksymalnie 480 000 pikseli. Ale istnieją to pewne wyjątki – jeśli używasz treści na stronie internetowej opublikowanej za pośrednictwem dedykowanego punktu końcowego publikacji witryny Canva lub w projekcie hostowanym w serwisie Canva, osadzonym na stronie internetowej innej firmy.
UWAGA! Jeśli utworzysz projekt Canva zawierający zarówno treść bezpłatną, jak i treść Pro, obowiązują bardziej rygorystyczne zasady -– dla treści Pro.
Korzystanie z bezpłatnych treści
Oczywiście oprócz materiałów oznaczonych jako Pro, Canva oferuje bogaty zasób bezpłatnych szablonów, zdjęć i grafik. Korzystanie z nich daje Ci więcej swobody niż w przypadku treści Pro, ponieważ możesz:
- używać bezpłatnych treści w dowolnej liczbie projektów w Canva, bez potrzeby uzyskiwania osobnej licencji dla każdego z nich,
- pobierać je niezależnie od projektu – są gotowe do wykorzystania na różne sposoby,
- włączać bezpłatne treści do szablonów stron internetowych, materiałów do mediów społecznościowych, dokumentów czy innych projektów, które następnie dystrybuujesz lub sprzedajesz,
- używać bezpłatnych treści w szablonach przeznaczonych do odsprzedaży – np. stron internetowych, wizytówek, elektronicznych kartek okolicznościowych czy broszur.
- instalować i używać bezpłatnych treści w różnych lokalizacjach, a także umieszczać je na serwerach sieciowych lub stronach internetowych, aby mogły z nich korzystać osoby zatrudnione przez Ciebie lub współpracujące z Tobą.
Canva a użytek komercyjny – warto pamiętać
Jak widzisz, temat wykorzystania programu Canva do celów komercyjnych jest złożony. Warto pamiętać, że program korzysta z materiałów z różnych serwisów i to regulaminy tych serwisów również mają znaczenie.
Canva to narzędzie, które ułatwia i przyspiesza działania, pozwala też na uatrakcyjnienie materiałów graficznych – również osobom, które nie zajmują się grafiką profesjonalnie. To kapitalna pomoc, szczególnie w niewielkich zespołach, w których każda osoba najczęściej dzieli czas między różne aktywności.
W razie wątpliwości, ale też chęci pogłębienia wiedzy, przeanalizowania konkretnych przypadków lub przeszkolenia zespołu, warto skorzystać z pomocy prawniczki lub prawnika. Wraz z moim zespołem w kancelarii oferuję takie usługi.
Skorzystaj z konsultacji prawnej, którą możesz wykupić i zarezerwować w sklepie Dimotely – wybierz, wedle potrzeb, konsultację 30-minutową lub godzinną.
Aby umówić szkolenie lub dowiedzieć się więcej na temat stałej współpracy z kancelarią, napisz do mnie pod adres: kontakt@krzywicka.pl.
Canva a użytek komercyjny i inne zagadnienia prawne – aktualna wiedza
Jeśli interesują Cię zagadnienia takie jak Canva a użytek komercyjny lub pozostałe artykuły z tej serii, zachęcam Cię do regularnego zaglądania na moją stronę oraz obserwowania moich treści także w innych kanałach. O prawie w biznesie piszę także na blogu Dimotely. Na co dzień jestem aktywna na Instagramie, a rozbudowane treści i wywiady z ciekawymi osobami znajdziesz na moim kanale w serwisie YouTube.
A co środę wysyłam newsletter, w którym piszę o istotnych dla biznesów sprawach prawnych.