Odkrywasz niszę – i co dalej? Lekcje od Dominika Juszczyka

17 września 2020

Na pewno często słyszysz, że odniesienie sukcesu w biznesie jest związane z odkryciem swojej niszy – tematu, który nie został jeszcze przesycony treścią i wyeksploatowany. Niewiele osób zastanawia się jednak nad tym, co zrobić, gdy już tę niszę znajdziesz – jak przyciągnąć odbiorców do nieznanego tematu? Jak radzić sobie, gdy na rynku pojawi się konkurencja i zacznie panoszyć się w działce, którą uznajemy za „naszą”?

Odpowiedzi między innymi na te pytania szukałam u Dominika Juszczyka – certyfikowanego trenera Gallupa i autora podcastu Z pasją o mocnych stronach. Dominik zaczął swoją pracę w niszy związanej z talentami i produktywnością już w 2015 roku – po tym, jak na szkoleniu dla liderów dowiedział się o teście talentów Gallupa, zrobił oficjalną certyfikację i zaczął prowadzić własne szkolenia w tym zakresie.

Lekcja 1: Ciekawość to pierwszy stopień… do sukcesu!

Zdefiniowanie przestrzeni, w której chcesz działać, to dopiero połowa sukcesu. Na drugą, zdaniem Dominika, składają się: ciekawość tematu, istnienie potrzeby, inwestycje i edukowanie ludzi.

Ciekawość tematu jest podstawowym czynnikiem, z którego wynikają pozostałe – jeżeli nie interesuje Cię dane zagadnienie, to trudno będzie Ci zaangażować i zachęcić do niego odbiorców, dawać im coś od siebie, rozumieć ich potrzeby, a dalej – inwestować w rozwijanie swojego biznesu.

Lekcja 2: Oswój smoka

Wchodzenie na rynek z nowym tematem wydaje się przerażające – ale kto powiedział, że musisz od razu podbijać międzynarodowe rynki i budować imperium? Na to przyjdzie czas! Jeżeli Twój biznes stawia pierwsze kroki w niszy, to nie musisz ogłaszać go całemu światu (ani nawet Polsce) i czekać na efekty – spróbuj oswoić go w wąskim gronie. Opowiedz o swoich działaniach zaufanej grupie odbiorców w wąskim otoczeniu, zainteresuj tematem rodzinę i przyjaciół. Zbuduj naturalne środowisko, na którym przetestujesz pomysł i które będzie papierkiem lakmusowym dla Twoich przyszłych planów podboju świata.

Kiedy oswoisz już bliskie otoczenie, łatwiej będzie Ci szukać klientów i osób zainteresowanych dalej – szczególnie, jeżeli Twoją motywacją nie będzie tylko zysk, ale i chęć edukowania i dzielenia się z innymi tym, w czym jesteś dobry.

Lekcja 3: Koniec samotności to szansa

Jeżeli Tobie przyszło do głowy jakieś rozwiązanie, jest duża szansa, że inni również na nie wpadną i w Twojej niszy pojawi się konkurencja. Użycie słowa „szansa” nie jest jednak przypadkowe – pewnie, na początku na pewno pojawi się frustracja, irytacja, może nawet zrezygnowanie – w końcu ktoś zaczyna robić to, co Ty (czyżby kopiował?!) i jeszcze dobrze mu idzie (może nawet – o zgrozo! – lepiej niż Tobie), ale pojawienie się konkurencji jest okazją, żeby skupić się na mocnych stronach Twojego biznesu.

Zastanów się, co zrobić, żeby klient wybrał Ciebie, a nie kogoś innego – co możesz mu zaoferować? Jak wyróżnić się na rynku? Może masz już jakiś wyróżnik, który warto podkreślić i nad nim popracować, żeby stał się synonimem Twojej działalności w branży?

Spróbuj przekuć stres w motywację – poszukaj nowych inspiracji i pamiętaj, że nie jesteś w stanie wpłynąć na to, co będą robili inni – możesz pracować tylko nad sobą!

Lekcja 4: Bądź jak kameleon

Nie, nie chodzi o to, żebyś w przypadku pojawienia się konkurencji zmieniał kolory ze złości! Mam na myśli dopasowanie do sytuacji rynkowej – wiesz przecież, że nie ma rzeczy stałych, wszystko podlega procesowi zmiany, więc nie stój w miejscu. Dopasowuj się do zmian, ucz nowych rzeczy, przesuwaj ciężar na inne niż do tej pory projekty czy komunikaty. Zmiana przeprowadzana w zgodzie ze sobą, filozofią życia czy Twojej działalności może pozwolić Ci otworzyć nowe przestrzenie działania.

Lekcja 5: Jak nie ty, to… nikt!

Znajdź swoje inspiracje, zastanów się, co sprawia, że szanujesz ich podejście do prowadzenia biznesu czy podziwiasz sukcesy, a potem… Zrób to po swojemu! Nie chodzi o ślepe naśladowanie czy wręcz kopiowanie działań innych – w biznesie to tak skuteczne, jak bezrefleksyjne kopiuj-wklej: może przyniesie krótkofalowe rezultaty, ale na dłuższą metę niczego Cię nie nauczy, nie zbuduje wiarygodności Twojej marki ani nie zaskarbi szacunku klientów i innych osób działających w Twojej branży.

W drugą stronę działa to tak samo – jeśli stworzysz genialny produkt i konkurencja będzie chciała go skopiować, to nigdy nie zrobi tego dokładnie tak, jak Ty. To Ty masz ten „faktor X”, Ty stoisz za sukcesem danej rzeczy – to jest nie do podrobienia.

Lekcja 6: Słuchaj, zapamiętuj, korzystaj

Z poprzednich rozmów w cyklu Biznes od podszewki wiesz już, że warto mieć wokół siebie zaufane grono osób, które będą Cię wspierać w działaniu i dawać feedback. Dominik w tym kontekście dorzuca kilka wskazówek od siebie:

  • Grupa doradców jest ważna i cenna, ale nie zakładaj klapek na oczy – jeżeli masz pełne przekonanie do jakiegoś projektu i chcesz go realizować to działaj, nawet jeśli Twoje zaufane grono nie jest do tego przekonane.
  • Nastaw się na wyciąganie z feedbacku informacji, a nie emocji – zastanów się, co dana osoba chciała Ci przekazać, zamiast skupiać się na formie. Może za komunikatem: „nie rozumiem, o co chodzi” kryje się problem z czytelnością przekazu, a „bez sensu” oznacza, że nie dość dokładnie wyjaśniasz cel swojego działania?
  • Weź pod uwagę, że żyjesz w bańce swojego pomysłu – Ty już znasz temat od deski do deski, wydaje Ci się mało ciekawy, bo jest Twoją codziennością, ale dla kogoś innego to może być dokładnie ta wiedza, której poszukuje!

Lekcja 7: Nie bój się wyrzucania pomysłów do kosza

Wskazówki płynące z rozmowy z Dominikiem Juszczykiem zamykam ważnym komunikatem –  daj sobie pozwolenie na odrzucenie jakiegoś pomysłu, ale nie pomijaj doświadczeń, które zdobyłeś.

Nie każdy pomysł uda się przekuć w sukces, nie każde rozwiązanie sprawdzi się w danych realiach, ale droga, która doprowadziła Cię do miejsca, w którym jesteś, z pewnością pełna jest cennych doświadczeń, wiedzy, nawiązanych kontaktów i zdobytych informacji. Nie wyrzucaj ich do kosza razem z pomysłem – przepracuj je i zapamiętaj na przyszłość.

Dominik poleca zastosować podobny mechanizm do przyswajanych treści – jeśli czytasz książkę, to nie kończ na kartkowaniu. Wynotuj cytaty, zwróć uwagę na najważniejsze rzeczy, zrób notatki i wracaj do nich – w ten sposób najpełniej wykorzystasz to doświadczenie.

Więcej biznesowych lekcji i wskazówek od Dominika Juszczyka znajdziesz w rozmowie zapisanej na moim Instagramie – serdecznie zapraszam Cię do odsłuchania części pierwszej oraz drugiej! Jeżeli natomiast masz do mnie jakieś pytania – skontaktuj się ze mną! Więcej informacji o tym, jak to zrobić, znajdziesz w zakładce Kontakt.

________________________________

Cykl Biznes od podszewki to seria rozmów z osobami, które z sukcesami prowadzą swoją działalność czy markę osobistą. Oni przekuli pasję w biznes, a ja rozmawiam z nimi o tym, czego doświadczyli po drodze!

zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

Ten o prawie

Kolejne wydanie newslettera w każdą środę o 8:30 w Twojej skrzynce.
Ten newsletter możesz czytać i możesz go słuchać – Twój wybór.
.
Zobacz, w czym mogę Ci pomóc!

Sprawdź, jak możemy wspólnie
di-zajnować Twoją drogę!

fot. Sprawny marketing

Szkolenia & warsztaty

Prawne aspekty marketingu, sprzedaży, sztucznej inteligencji i design thinking.

Konsultacje & mentoring

Wsparcie prawno-binzesowe dla działających w cyfrowym świecie.

Kancelaria

Oprawiamy w ramy prawne najbadziej śmiałe i innowacyjne inicjatywy.

Zapraszam do kontaktu!

Wyślij wiadomość na mail: kontakt@krzywicka.pl lub skorzystaj
z formularza kontaktowego.

Na wszystkie wiadomości odpowiadam zazwyczaj
w ciągu jednego dnia roboczego.

Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest Katarzyna Krzywicka prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Katarzyna Krzywicka Kancelaria Adwokacka. Wysyłając wiadomość, przekazujesz mi adres e-mail oraz inne dane zawarte w treści wiadomości. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w Polityce Prywatności osadzonej na tej stronie internetowej.