Czy Google Analytics może być nielegalne?

26 stycznia 2022

Przyszło Ci kiedyś do głowy, że narzędzie, którego używa wielu przedsiębiorców może niekoniecznie być… zgodne z prawem? Pewnie nie! Zatem pozwól, że opowiem Ci o całkiem świeżym przypadku, dotyczącym Google Analytics!

Co się stało?

Rzecz dzieje się w Austrii. Użytkownik korzysta ze stron internetowych i zauważa, że wykorzystują one Google Analytics. Korzysta z przysługującego mu prawa i składa skargę do austriackiego organu nadzorczego – uważa, że dane w postaci IP użytkownika nie są wykorzystywane zgodnie z prawem. Do sprawy przyłączają się społecznicy z NOYB (Europejskiego Centrum Praw Cyfrowych), którzy w 2020 roku przyczynili się do unieważnienia Tarczy Prywatności – wiadomo zatem, że działają skutecznie!

Stanowisko sądu

Po prawie 1,5 roku austriacki organ wydaje decyzję na… niekorzyść Google LLC uznając, że korzystanie z Google Analytics narusza RODO, w szczególności art. 44, który brzmi:

„Przekazanie danych osobowych, które są przetwarzane lub mają być przetwarzane po przekazaniu do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, następuje tylko, gdy – z zastrzeżeniem innych przepisów niniejszego rozporządzenia – administrator i podmiot przetwarzający spełnią warunki określone w niniejszym rozdziale, w tym warunki dalszego przekazania danych z państwa trzeciego lub przez organizację międzynarodową do innego państwa trzeciego lub innej organizacji międzynarodowej. Wszystkie przepisy niniejszego rozdziału należy stosować z myślą o zapewnieniu, by nie został naruszony stopień ochrony osób fizycznych zagwarantowany w niniejszym rozporządzeniu”.

W czym jest problem?

Możesz mieć wrażenie, że wyrok austriackiego sądu nie ma znaczenia dla polskich przedsiębiorców. Pozwól jednak, że wyjaśnię Ci, w czym tkwi problem…

IP użytkownika zgodnie z RODO to dana. Google ma odpowiednie narzędzia, aby połączyć adres IP z konkretną osobą, a więc naruszenie prawa polega na tym, że zgodnie z prawem amerykańskim Google ma obowiązek przekazywać pozyskane dane do władz amerykańskich – i tu organ austriacki zauważa niezgodność z RODO! Taki wyrok sądu oznacza, że istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że inne organy nadzorcze w Unii Europejskiej uznają słuszność takiej interpretacji i również przyjmą takie stanowisko przy wydawaniu decyzji w sprawach związanych z Google Analytics.

Co to oznacza dla polskich przedsiębiorców?

Dla administratorów stron www oznacza to konieczność podjęcia decyzji: czy korzystają nadal z Google Analytics, czy też szukają alternatywy – np. MATOMO. Nie informuję Cię o tym, żeby Cię nastraszyć czy zachęcić do rezygnacji z korzystania z Google Analytics! Chcę Ci jedynie pokazać, że temat związany z tym narzędziem pojawia się w orzecznictwie i staje się przedmiotem sporu, co może spowodować konsekwencje dla przedsiębiorców – także dla Ciebie. Teraz każdy administrator podejmie decyzje zgodnie ze swoim sumieniem i kalkulacją ryzyka. Jeśli masz w organizacji powołanego inspektora ochrony danych, to zapytaj go o wskazówki!

Zobacz, w czym mogę Ci pomóc!

Sprawdź, jak możemy wspólnie
di-zajnować Twoją drogę!

fot. Sprawny marketing

Szkolenia & warsztaty

Prawne aspekty marketingu, sprzedaży, sztucznej inteligencji i design thinking.

Konsultacje & mentoring

Wsparcie prawno-binzesowe dla działających w cyfrowym świecie.

Kancelaria

Oprawiamy w ramy prawne najbadziej śmiałe i innowacyjne inicjatywy.

Zapraszam do kontaktu!

Wyślij wiadomość na mail: kontakt@krzywicka.pl lub skorzystaj
z formularza kontaktowego.

Na wszystkie wiadomości odpowiadam zazwyczaj
w ciągu jednego dnia roboczego.

Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest Katarzyna Krzywicka prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Katarzyna Krzywicka Kancelaria Adwokacka. Wysyłając wiadomość, przekazujesz mi adres e-mail oraz inne dane zawarte w treści wiadomości. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w Polityce Prywatności osadzonej na tej stronie internetowej.