Abonent strony internetowej – czy to ważne, kto nim jest?

21 grudnia 2020

W życiu przedsiębiorcy rozpoczynającego swoją działalność jest kilka takich sytuacji, w których naprawdę warto zadbać o bezpieczeństwo firmy i swój spokojny sen!

Dzisiaj przyjrzymy się jednej z nich – tematowi często pomijanemu, czyli stronie internetowej. Większość przedsiębiorców myśli o jej budowie lub już ją ma, inwestuje duże pieniądze w programistów, szablony i wtyczki, ale nie każdy zastanawia się nad pewnymi prawnymi aspektami związanymi z prowadzeniem strony. Nie będziemy dziś skupiać się na grafikach czy polityce prywatności – na to przyjdzie czas! Zajmiemy się za to kwestią podstawową, o której przedsiębiorcom zdarza się jednak zapominać.

D jak… domena, a nie dramat!

Absolutna podstawa – trzeba zadbać o to, aby domena strony w ogóle była zarejestrowana na nas – jako właścicieli strony i firmy – a nie na przypadkową osobę, która kupiła nam domenę! To, jakie poważne konsekwencje może mieć brak własności domeny, pokażę Ci na przykładzie – zwróć uwagę, co dzieje się, gdy współpraca przestaje się dobrze układać, a w działania wkrada się rutyna i utrata czujności…

Po co ci ta historia? To chyba jasne! Żebyś nie był/a Kowalskim – nawet jeśli masz tak na nazwisko! Cudze błędy są po to, żeby się na nich uczyć i unikać ich w swojej działalności. Co zatem zrobić, żeby nie stracić lat pracy, dostępu do strony i nie dopuścić do utraty danych?

  • Sprawdź, czy domena jest zarejestrowana na Ciebie – jeśli nie, to koniecznie poproś o wsparcie i ustal, kto jest abonentem!
  • Współpracuj z zaufanymi osobami, ale nie bądź ślepy – podpisuj umowy! Nawet jeśli Twoim informatykiem jest sąsiad, szwagier, kolega brata – na pewno znasz powiedzenie, że zaufanie jest dobre, ale kontrola lepsza? Narzędziem kontroli w Twoich rękach będzie umowa!
  • Nie siedź jak sierotka Marysia na środku pola walki z hasłem: „Ale ja nie umiem w komputery” na ustach! Naucz się przynajmniej podstaw związanych z prowadzeniem strony, żeby w razie problemów złapać za ster i zadziałać na czas – a nie czekać biernie na ratunek! W internecie znajdziesz mnóstwo porad technicznych, kursów i wiedzy, z której możesz skorzystać zupełnie za darmo.

Umowy są po to, żeby Cię ochronić przed problemami!

Dobrze napisana umowa powinna prowadzić za rękę każdego przedsiębiorcę, który ją zawiera.  W umowie powinny zatem znaleźć się zapisy przewidujące sytuację związaną z utratą dostępu do strony oraz wyraźny zapis informujący, kto kupuje domenę i na kogo ma być ona zarejestrowana.

Pamiętaj także, aby w umowie z programistą czy też agencją marketingową znalazły się konkretne zapisy wskazujące terminy otrzymania dostępów, w tym loginów i haseł do strony internetowej oraz wszelkie inne niezbędne hasła czy loginy np. do serwisów, na których osadzone zostały materiały audiowizualne.

Wspominałam o darmowych źródłach wiedzy w Internecie, prawda? Zapamiętaj te dwa miejsca:

  1. Krajowy Rejestr Domen –  strona internetowa, na której sprawdzisz, kto jest abonentem Twojej domeny.
  2. Znaki Towarowe – blog rzecznika patentowego Mikołaja Lecha, który zajmuje się ochroną prawną domen.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o ochronie prawnej domen internetowych, to już dzisiaj zapisz w kalendarzu datę 21 stycznia! W drugi poniedziałek stycznia, dokładnie o 20:00, wystartuje webinar, w czasie, którego razem z Mikołajem Lechem zgłębimy temat domen i przepisów z nimi związanych. Żeby nie przegapić szkolenia, możesz zapisać się do mojego newslettera – w ten sposób jako jeden/jedna z pierwszych dostaniesz link do webinaru!

zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

Ten o prawie

Kolejne wydanie newslettera w każdą środę o 8:30 w Twojej skrzynce.
Ten newsletter możesz czytać i możesz go słuchać – Twój wybór.
.
Zobacz, w czym mogę Ci pomóc!

Sprawdź, jak możemy wspólnie
di-zajnować Twoją drogę!

fot. Sprawny marketing

Szkolenia & warsztaty

Prawne aspekty marketingu, sprzedaży, sztucznej inteligencji i design thinking.

Konsultacje & mentoring

Wsparcie prawno-binzesowe dla działających w cyfrowym świecie.

Kancelaria

Oprawiamy w ramy prawne najbadziej śmiałe i innowacyjne inicjatywy.

Zapraszam do kontaktu!

Wyślij wiadomość na mail: kontakt@krzywicka.pl lub skorzystaj
z formularza kontaktowego.

Na wszystkie wiadomości odpowiadam zazwyczaj
w ciągu jednego dnia roboczego.

Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest Katarzyna Krzywicka prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Katarzyna Krzywicka Kancelaria Adwokacka. Wysyłając wiadomość, przekazujesz mi adres e-mail oraz inne dane zawarte w treści wiadomości. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w Polityce Prywatności osadzonej na tej stronie internetowej.