Jak stworzyć dobry regulamin dla wypożyczalni?

17 października 2020

Wypożyczalnie odzieży czy dodatków zyskują coraz większą popularność – to odpowiedź na ruch slow fashion, który zachęca do racjonalnego podejścia do przemysłu odzieżowego
i odejścia od masowego kupowania tanich ubrań na rzecz przemyślanych, rzadszych zakupów – albo właśnie wypożyczania.

Coraz częściej zgłaszają się do mnie przedsiębiorcy, którzy chcą otworzyć internetową wypożyczalnię odzieży, akcesoriów, strojów karnawałowych, ale także garderoby na specjalne okazje – takie jak chrzest, ślub, uroczystości rodzinne czy bankiety. Łączą ich wszystkich wspólne problemy, na które musi odpowiadać regulamin internetowej wypożyczalni – o tym, jak poradzić sobie z tymi kwestiami, dowiesz się z tego artykułu.

Jaką rolę pełni regulamin wypożyczalni?

Regulamin, jak już wiesz z wcześniejszych artykułów z cyklu Jesień z e-commerce, to rodzaj wzorca umownego, który nie podlega negocjacjom i stanowi tarczę dla przedsiębiorcy, ochronę przed potencjalnymi problemami. To dlatego tak ważne jest skonstruowanie takiego dokumentu, który najcelniej będzie odpowiadał na potrzeby danego przedsiębiorcy i sytuacje, które mogą pojawić się w jego biznesie.

Wypożyczalnie odzieży czy dodatków borykają się z bardzo szczególnymi problemami, które nie dotykają w takim stopniu przedsiębiorców w innych branżach. To choćby kwestie związane ze zwrotem towaru, jego zniszczeniem lub uszkodzeniem, źle podanym adresem do wysyłki czy niewłaściwym traktowaniem wypożyczonych rzeczy. Żaden przedsiębiorca prowadzący wypożyczalnię nie chce przecież, żeby na przykład droga sukienka była skracana czy farbowana,
a garnitur od projektanta, który wymaga delikatnego traktowania – czyszczony chemicznie!

Od strony prawnej należy zwrócić uwagę na to, że w przypadku wypożyczalni między stronami (wypożyczającym i klientem) nie dochodzi do umowy sprzedaży. Towar wypożyczany nie przechodzi na własność klienta – a więc w sensie kodeksowym relacja między stronami to umowa najmu rzeczy. Dodatkowo, jeżeli umowa zawierana jest na odległość – czyli nie w lokalu przedsiębiorcy, a na przykład przez Internet – zastosowanie mają przepisy dotyczące prawa odstąpienia od umowy.

Z innych ustaw wynikają też obowiązki związane ze świadczeniem usług drogą internetową – klient  zazwyczaj zakłada przecież konto na stronie wypożyczalni, wypełnia formularze, może również otrzymuje newsletter – ochroną danych osobowych czy prawem autorskim. Należy
o tym pamiętać przy tworzeniu regulaminu!

 

Elementy, które powinny znaleźć się w dobrym regulaminie dla wypożyczalni to:

  • określenie podstawowych warunków usługi – m.in. czasu, na jaki dana rzecz jest wypożyczana, stawki, zasad użytkowania przedmiotów (odzieży, dodatków), sposobu płatności,
  • wskazanie sposobu i procedury dostawy – określenie, w jakie dni realizowane są zamówienia i kiedy wysyłany jest towar, za pośrednictwem jakiego doręczyciela – poczty, firmy kurierskiej, Paczkomatów, etc.
  • informacje dotyczące kaucji i ewentualnego ubezpieczenia towaru w razie zagubienia, uszkodzenia czy zniszczenia, powodującego, że wypożyczana rzecz staje się bezwartościowa,
  • procedury związane z postępowaniem w wypadku zniszczenia i wyceną szkody – warto określić, jakie kroki podejmie w takim wypadku wypożyczalnia; może na przykład przygotować dokumentację fotograficzną uszkodzeń i przesłać ją klientowi do wglądu,
  • określenie warunków zwrotu i tego, co dzieje się, gdy towar nie zostanie zwrócony na czas – w regulaminie można określić kary umowne za każdy dzień zwłoki.

W dokumencie dobrze jest również wskazać, że stroną umowy najmu może być tylko osoba mająca  zdolność do zawierania w ogóle takich umów – żeby uniknąć sytuacji, w której przepiękną sukienkę od projektanta, wartą kilkanaście tysięcy złotych, zamawia – bez wiedzy rodziców – dwunastolatka, która wybiera się na szkolną dyskotekę.

 

Odbiór rzeczy

Inny, popularny i uzasadniony zapis to formuła dotycząca odbioru towaru – nie zaszkodzi wskazać, żeby osoba, która odbiera przesyłkę, sprawdziła jej zawartość i stan przed przyjęciem paczki. W ten sposób można uniknąć problemów wynikających z dochodzenia, czy do uszkodzenia wypożyczanego towaru doszło w transporcie czy w czasie korzystania, noszenia, używania.

 

Chwila zawarcia umowy!

Regulamin powinien też określać prawa klienta i obowiązki przedsiębiorcy w sytuacji, kiedy zamówienie na wypożyczenie danego przedmiotu zostało złożone, opłacone, ze stanu magazynowego wynika, że towar powinien być dostępny – a nie można go nigdzie znaleźć. W takich sytuacjach bardzo istotne jest, żeby wskazać, kiedy następuje moment związania się umową przez strony!

 Przygotowywane przeze mnie regulaminy najczęściej składają się z następujących części: postanowień ogólnych (określających podstawowe zagadnienia i definicje – by nie powtarzać całych zwrotów w treści regulaminu), warunków korzystania z serwisu internetowego oraz aspektów technicznych (co wynika z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną), warunków zawarcia umowy, realizacji zamówienia, form płatności, dostawy, zwrotu oraz odstąpienia od umowy. W dalszej części dokumentu znajdują się zapisy dotyczące praw autorskich (na przykład związanych z wykorzystywaniem opublikowanych na stronie zdjęć czy odsprzedażą produktów), pozasądowych form rozpatrywania reklamacji oraz postanowienia końcowe.

Łącznie to kilkanaście stron tekstu – wydaje się, że to wiele, ale lepiej mieć dobrze sporządzony regulamin, w którym znajdą się odpowiedzi na najważniejsze problemy, niż ponosić konsekwencje źle napisanego dokumentu lub jego braku!

Jeżeli prowadzisz już wypożyczalnię albo planujesz otwarcie takiego biznesu w rytmie slow fashion i chcesz, żebym pomogła Ci sporządzić niezbędne dokumenty – skontaktuj się ze mną! Informacje o tym, jak to zrobić, znajdziesz w zakładce Kontakt.

zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!

Ten o prawie

Kolejne wydanie newslettera w każdą środę o 8:30 w Twojej skrzynce.
Ten newsletter możesz czytać i możesz go słuchać – Twój wybór.
.
Zobacz, w czym mogę Ci pomóc!

Sprawdź, jak możemy wspólnie
di-zajnować Twoją drogę!

fot. Sprawny marketing

Szkolenia & warsztaty

Prawne aspekty marketingu, sprzedaży, sztucznej inteligencji i design thinking.

Konsultacje & mentoring

Wsparcie prawno-binzesowe dla działających w cyfrowym świecie.

Kancelaria

Oprawiamy w ramy prawne najbadziej śmiałe i innowacyjne inicjatywy.

Zapraszam do kontaktu!

Wyślij wiadomość na mail: kontakt@krzywicka.pl lub skorzystaj
z formularza kontaktowego.

Na wszystkie wiadomości odpowiadam zazwyczaj
w ciągu jednego dnia roboczego.

Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest Katarzyna Krzywicka prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Katarzyna Krzywicka Kancelaria Adwokacka. Wysyłając wiadomość, przekazujesz mi adres e-mail oraz inne dane zawarte w treści wiadomości. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych są dostępne w Polityce Prywatności osadzonej na tej stronie internetowej.